چه عوامل موثری را در احداث باغ می توان در نظر گرفت

عوامل موثر در احداث باغ عبارتند از :

1 – انتخاب محل باغ

نیاز سرمایی درخت ، منطقه ای که ما کشت می کنیم سرمای زمستانه باید به حدی باشد که نیاز سرمایی درخت را تامین کند . اگر زمستان گرم باشد به طور غیر عادی باعث تاخیر در گل دهی و کاهش درصد گل دهی و کاهش تشکیل میوه برای درخت می شود .

2 – عوامل تعیین کننده اقلیم منطقه

زاویه تابش خورشید و زمان تابشی خورشید دو چیز تعیین کننده اقلیم هستند :

الف – عرض جغرافیایی : هر چه عرض جغرافیایی بیشتر باشد چون نور خورشید با زاویه کمتری به سطح زمین می تابد ، میزان دمای محیط و شدت نوری که در دسترس گیاه قرار می گیرد کمتر می شود .

ب – ارتفاع منطقه : زیاد شدن ارتفاع از سطح دریا باعث کاهش دمای محیط می گردد و در نتیجه گاهی مناطق شمالی تر ولی کم ارتفاع تر مانند خوزستان از مناطق     جنوبی تر ولی مرتفع تر مانند فارس گرم تر شد ، به ازای هر یک کیلومتر ارتفاع  6 درجه کاهش دما وجود دارد .

3 – دمای حداقل زمستانه و وجود سرمای دیر رس بهاره

بر روی بقاء و سلامت گیاهان تاثیر گذار است ، سرما و یخ بندان بهاره که در موقع گل دادن درختان یا بعد از آن بروز می کند بیش از سرمای پاییزه صدمه و خسارت وارد می کند لذا توصیه می شود در مناطقی که امکان بروز سرما های دیر رس بهاره زیاد است یا در مناطقی که دمای آن به 5 )- ) درجه می رسد میوه های منطقه گرمسیری را نباید کشت کنیم  و بایستی از ارقام دیر گل جهت کشت استفاده نمود .

4 – شدت یا ضعف تابش نور خورشید

در نقاطی که هوا ابری است طبیعتاً نور خورشید به مقدار کافی به درختان نمیرسد پس باید فاصله درختان را بیشتر گرفت و برعکس در مناطقی که نور و حرارت شدید و گرم و تشعشع آن زیاد است ، نور زیاد باعث سوختن برگ و گاهی تنه درختان می شود پس باید درختان را به هم نزدیک کاشت .

5 – دمای مناسب در فصل رشد

مناطق معتدل خشک مناسب برای سیب ، گیلاس ، آلبالو ، گردو ، آلو و گلابی است . همچنین مناطق معتدل گرم مناسب برای به ، هلو ، شلیل ، بادام ، زرد آلو ، انار ، انجیر و فندق می باشد .

6 – طول فصل رشد

طول فصل رشد یعنی فاصله از آخرین یخبندان بهاره تا اولین یخبندان پاییزه که از این نظر در کشور ایران مشکلی نداریم .

7 – میزان بارندگی

هر درخت به مقداری آب جهت ادامه حیات خود نیاز دارد و در صورت کافی نبودن بارندگی سالیانه و یا نا منظم بودن این بارندگی ، در فصول معین سال بایستی کمبود آن با آبیاری تامین شود .

8 – شرایط خاک منطقه

بهترین خاک ، لومی شنی یا شنی لومی و سیلتی لومی و بعد شنی رسی است . آلبالو ، آلو و گلابی خاک های به نسبت سنگین را تحمل می کنند ولی بادام ، زرد آلو  و گردو حساس به خاک های سنگین هستند همچنین گیلاس و هلو حساسیت متوسطی دارند .

برای جذب عناصر فلزی مثل آهن ، منیزیوم و مس PH حدودی 5/5  تا  6  بهترین PH است .

9 – بادهای موسمی

بعضی مناطق در فصولی از سال باد های شدید می وزد که دارای اثراتی به شرح زیر است :

الف – در فصل گل دهی باعث ریزش گل و میوه می شود .

ب – باعث به هم خوردن شاخه ها و زخمی شدن شاخه ها و میوه ها می شود .

ج – در حین سم پاشی مشکل به وجود می آورد .

د – مانع پرواز زنبور عسل و گرده افشانی مناسب می شود .

10 – برف و تگرگ

برف و تگرگ در بعضی مناطق سبب شکستن شاخه ها و یا زخمی شدن میوه ها و همچنین ریزش گل و میوه می شود . اطلاع از این موضوع انتخاب گیاهان مقاوم تر را ایجاب می کند .

11 – رطوبت نسبی هوا

بالا بودن رطوبت نسبی هوا در دیر رسی میوه ها و همین طور از نظر شیوع     بیماری های قارچی مختلف در درختان میوه حائز اهمیت است .

12 – آب کافی و مناسب

میزان آب مورد نیاز درختان میوه نسبت به نوع آن ها متفاوت است .

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *