برای کاشت نهال چه اقداماتی باید انجام داد

1 – آماده کردن محل باغ

تسطیح زمین ، برای تهیه زمین یا آماده کردن زمین قبل از هر نوع عملیات در روی زمین بایستی آن را تسطیح و تراز بندی نمود .

2 – کود پاشی

بعد از تسطیح زمین ، با توجه به وضع خاک و مقدار مواد عالی موجود عملیات کود پاشی دامی صورت می گیرد که برای این منظور از کود دامی پوسیده به مقدار   30 تا 40  تن در هکتار در سطح خاک به صورت یکنواخت استفاده می شود .

3 – شخم عمیق

پس از انجام عمل کود پاشی به وسیله آلات و ادوات شخم زنی ، شخم عمیقی در حدود 30 تا 40 سانتی متر در خاک ایجاد می نمایند .

4 – دیسک زدن

بر اثر انجام عمل شخم مقداری کلوخ با قطعات داشت خاک به وجود می آید که در موقع کاشت و پیاده  کردن نقشه و غیره اشکالاتی به وجود می آید و برای خرد کردن کلوخ ها احتیاج به عمل دیسک زدن می باشد .

5 – ماله کشی

پس از دیسک زدن زمین ، زمین را ماله می کشند ماله ممکن است چوبی یا آهنی باشد .

6 – تعیین محل گودها (محل کاشت نهال)

برای پیاده کردن نقشه باغ اول محل کاشت اولین درخت را تعیین و بر حسب آن محل اولین درخت را توسط ریسمان مشخص ساخت .

7 – گود برداری یا چاله کنی

زمان گود برداری یا چاله کنی با زمان درخت کاری در ارتباط است بدین معنی که اگر موقع کاشت نهال در اواخر پاییز باشد ، چاله ها نیز باید در پاییز کنده شوند ولی اگر نهال ها در اوایل بهار یا اواخر زمستان کاشته شوند می توان چاله کنی را به اواخر زمستان موکول نمود .

8 – آماده کردن چاله های کاشت نهال

با وجود آن که قبلاً به تمام زمین کود حیوانی داده شده ولی در موقع کاشت درخت نیز باید مقدار کافی کود حیوانی و کود فسفر ، پتاسیوم و گوگرد که دیر حل هستند با خاک های سطحی زمین مخلوط و داخل چاله ها ریخته شود .

9 – کاشت نهال

کاشت نهال بهتر است به وسیله دو نفر انجام پذیرد که یکی از آن ها به طوری در داخل چاله قرار می گیرد که درخت در مرکز چاله بدون خم شدگی و صاف بایستد و شخص دیگر با بیل خاک مورد نیاز چاله را بریزد ، پس از پر شدن چاله با پا فشار مختصری به اطراف درخت داده و پس از کاشت نهال را با قیم می بندند  .

عمق کاشت باید طوری باشد که محل پیوند شده دست کم چند سانتی متر بالای سطح واقع شود تا از خفگی در عمق کاشت جلوگیری شود . در نقاطی که باد منظم می وزد ، رشد پیوندک باید رو به باد قرار داشته باشد تا از شکسته شدن گیاه در اثر فشار و باد جلو گیری گردد . در نقاط باد خیز استفاده از قیم برای نگه داری نهال در سال های اول توصیه می شود و پس از انجام کاشت و پر کردن گودال باید با فشار دادن خاک اطراف نهال با پا یا بیل ، خاک اطراف ریشه ها را به طور کامل محکم کرد تا محفظه هوا در اطراف ریشه ها باقی نماند و همچنین مقدار نشست خاک که در اثر آبیاری به وجود   می آید و باعث گود افتادن نهال می گردد به حداقل کاهش یابد .

بلافاصله  پس از کاشت ، نهال ها را باید آبیاری کرد در غیر این صورت احتمال    نهال های خشک شده  بالا خواهد رفت و نیاز به کاشت مجدد یا واکاری خواهد بود همچنین باید نهال های کشت شده را به روش صحیح هرس و شکل دهی کرد .

قبل از خرید نهال باید از حسن شهرت و امانت داری و سوابق تولیدی موسسه تهیه نهال اطمینان حاصل کرد و بهتر است انتخاب نهال و خرید آن ها با نظر و کمک کارشناس با تجربه انجام گیرد . نهال های مسن هر چند ممکن است زود تر به بار برسند ولی به علت بالا بودن تلفات جا به جایی و امکان این که به طرز مطلوبی هرس و فرم دهی نشده باشند مقرون به صرفه نیست . در حین جا به جایی نهال ، باید ریشه ها از هوا و باد در امان باشند .

10 – هرس ریشه

در زمان کاشت نهال باید ریشه های شکسته ، له شده و یا با رشد غیر متعارف آن ها را حذف نماییم . باید در ابتدا ریشه را با قیچی تیز هرس کرد تا اولاً سر ریشه اصلی قطع و گیاه تحریک به تولید ریشه فرعی شود . ثانیاً قسمت های انتهایی ریشه ها که بیشتر در اثر کنده شدن از خاک خزانه زخمی و به طور نا مرتب قطع شده دارای یک سطح صاف شوند زیرا ریشه های زخمی مورد حمله  انواع قارچ ها و باکتری ها قرار      می گیرد و از بین می روند در حالی که اگر محل بریده شده صاف باشد به راحتی ترمیم می گردد و از نفوذ عوامل بیماری زا جلو گیری می کند .

11 – ضد عفونی ریشه نهال

در ضد عفونی ریشه برای این امر یک دوغاب تهیه  می شود که شامل قارچ کش بنومیل ، کاپتان یا هر قارچ کش دیگری حدود 200 گرم و خاک نرم حدود 6 کیلو گرم و آب حدود 70 لیتر که چون آب آن زیاد است حالت دوغاب دارد در حدود چند ثانیه نهال را در داخل آن قرار می دهند به نحوی که یک لعاب اطراف ریشه  را فرا گیرد این عمل هم به ضد عفونی ریشه کمک می کند و هم سبب حفظ رطوبت در ریشه در عوامل اولیه کاشت  می شود .

12 – آبیاری نهال

مرطوب نگه داشتن خاک اطراف ریشه نهال در مراحل اولیه کشت اهمیت بالایی دارد . اصولاً آبیاری باید سبک و با فاصله کم باشد که اطراف ریشه خشک شود و هم این که نهال در حالت غرق آب قرار نگیرد . آبیاری نهال تازه کشت شده باید بلافاصله پس از کشت آن انجام گیرد تا خاک اطراف ریشه به آن چسبیده و نیاز آبی نهال جوان را برای چند روز تامین نماید .

 

 

 

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *